PauliKiuru1 Liikettä, sisua, toivoa

Sähköautoilun yleistymiseen vauhtia - latausinfraa ja vero-ohjausta

Sähköautoilun yleistymiseen vauhtia - latausinfraa ja vero-ohjausta

Sähköautoilulle on asetettu kunnianhimoiset tavoitteet. Vuonna 2030 teillämme pitäisi liikkua 250 000 sähkökäyttöistä autoa. Olemme ison muutoksen edessä. Globaalisti sähköautoja on myydyistä autoista vasta noin prosentti, mutta markkinaosuus on kasvamassa. Muutos voi olla Suomessakin nopea. Kun varhaiset omaksujat on saatu ensin mukaan, tulevat pidempään harkitsevat vauhdilla perässä. Näin tapahtuu kaikkien uusien innovaatioiden kohdalla.

Moni sähköauton ostamista harkitseva pohtii hinnan ohella toimintasädettä sekä latausmahdollisuuksien saatavuutta. Muutoksen nopeuttamiseksi on myös valtiovallan puolelta tehtävissä paljon.

Valtion talousarviossa oli jo tälle vuodelle avustus (1 500 000 €) sähköisen liikenteen infrastruktuurin rakentamiseen. Talousarvioesityksessä on myös ensi vuodelle esitetty samaa tukea.

Tuki on osoitettu asuinrakennuksen omistaville yhteisöille. Käytännössä siis taloyhtiöt ja vuokrataloyhteisöt voivat hakea avustusta latauspaikkojen rakentamiseen asukkaidensa käyttöön. Edellytyksenä on, että latauspiste rakennetaan vähintään viidelle autopaikalle. Tavoite on edistää vähäpäästöistä liikennettä ja kotilatausmahdollisuuksien yleistymistä.

Avustusta myönnetään 35 % toteutuneesta arvonlisäverollisesta kokonaiskustannuksesta, kuitenkin enintään 90 000 euroa hakijaa kohti. Avustuksia myöntää hakemuksesta Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA), ja hakemismahdollisuus alkoi elokuussa. 23. marraskuuta mennessä oli saapunut 51 hakemusta. Ensi vuoden yhtiökokouksissa päätöksiä hakemisesta tehtäneen jo huomattavasti enemmän.

Jotta sähköautojen yleistyminen lähtisi vahvasti liikkeelle, tarvitaan myös veropäätöksiä. Yksi keino on, että nollapäästöisten autojen autovero poistettaisiin kokonaan. Työsuhdeautot tulevat vaihtoon muutamassa vuodessa. Käytetyt sähköllä toimivat työsuhdeautot mahdollistaisivat yhä useammalle kansalaiselle taloudellisen mahdollisuuden päästöttömään liikkumiseen.

 

Pauli Kiuru (kok)
Kansanedustaja

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (25 kommenttia)

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Jos nollapäästöisiksi sanottujen autojen autovero poistetaan kokonaan, se tuskin heilauttaa tilannetta kovin paljoa.
Esimerkiksi tavallinen Golf maksaa 25 000 euroa, sähkökäyttöinen E-Golf 45 000 euroa. Jos autovero poistettaisiin jälkimmäisestä kokonaan, se maksaisi 43 600 euroa. Työsuhdeautojen kyseessäollen käyttöedun verotus säilyisi edelleen merkittävästi tavallista autoa suurempana (tavallinen esim 500 e/kk, sähköauto 700 e/kk).

Miksi muuten autoilijan pitäisi maksaa päästötonnin poistamisestaan kymmeniä tuhansia, kun sen saman synnin voivat muut sovittaa päästökaupalla 15 eurolla? Eikö sekään riittäisi, jos autoilija poistaisi vaikkapa 10-kertaisen määrän päästöjä 150 eurolla?

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

"Yksi keino on, että nollapäästöisten autojen autovero poistettaisiin kokonaan."

Eli ajetaan mielikuvitus autolla? Ai niin, sekään ei ole nollapäästöinen, joten unohdetaan sekin.

Taloyhtiöiden pitäisi siis ruveta rakentamaan infraa sähköautoille? Avustus vaatii vähintään 5 paikkaa ja tämän jälkeen kun joku haluaa sähköpaikan, niin yhdenvertaisuuden nimissä se hänelle pitää hankkia. Avustuksilla ajetaan tilanne kestämättömäksi, mutta eihän poliitikoilta voi muuta odottaakaan. Voisiko jotain asiaa ajaa niin, että siinä olisi jotain järkeä mukana?

Minä muistan aikoja, jolloin poliitikot kannustuvat suoraan sähkölämmitykseen. Dieselautoilu on ollut sekä erittäin saastuttavaa, että erittäin hyvä vaihtoehto polttoaineeksi. Näinkö sitä elämää pitää elää, että kohelletaan kaiken kanssa. Ilmastonmuutos on seuraava poliitikkojen ajatusten tuuliviiri. Koittakaa nyt politiikan kanssa tekemisessä olevat nähdä maailmaa edes kymmenen vuotta eteenpäin.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Älä huoli, tuo nollapäästöisyys otetaan varmasti uudelleenarvioitavaksi siinä vaiheessa, kun liikenteen verotulot alkavat laskea liian vähäpäästöisten autojen vuoksi.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Näin on. Sähkön käyttöäkin kehotettiin aikoinaan vähentämään ja niinhän ihmiset tekivät. Seuraus? Sähkön hintaa nostettiin, kun tulokset heikkenivät, että näin.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Siinä on muuten jatkoroikalla kilohintaa, jos taloyhtiön töpselipaikkojen remontin hinnasta 35% on 90 000 euroa. Silloin ne maksaisivat yhteensä n 260 000 euroa.

Vertailun vuoksi mainittakoon, että kaasuauton kotitankkausasema maksaa noin 6000 euroa. Maksaisi varmaan vähemmänkin, jos alalla olisi kilpailua.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Netin ihmeellisestä maailmasta löysin, että peruslatauspiste maksaisi noin tonnin ja siihen työt päälle. Pikalatauspiste maksaa varmaan enemmän. Taloyhtiön kaikki osakkaat laitetaan näillä harhauttavilla "avustuksilla" muutaman sähköpistokkeen maksumiehiksi, jos kukaan ei ole tarkkana. Yhdenvertainen kohtelu on seuraava haaste. Tuo 90 000 euron katto on varmaankin näille isoille vuokra-asuntofirmoille räätälöity paketti, kun omistuksia on monessa paikassa.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #9

Eli kustannukset muodostunevat uusista kaapeloinneista ja siitä kun pitää repiä asfaltti rikki. Teoriassa voisi olla mahdollista huudattaa nykyisiä maakaapeleita 1000V jännitteellä; sen verranhan niille tyyppikilvessä luvataan ja tietenkin koko kapasiteetti kannattaa hyödyntää. Silloin tarvittava teho siirtyisi nykyistä piuhaa pitkin, mutta saattaisi tulla muuntohäviöitä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #9

Pikalaturin, eli 50kW tasavirtalatauslaitteen hankkiminen taloyhtiöön olisi sama kuin hankkisi bensapumpun. Eli ei sellaiseen ole tarvetta. Niiden hintakin lienee viisinumeroinen.

Kotilataukseen riittää sama virta kuin lohkolämmitykseen ja sisätilalämmittimille, eli 1x16A. Jopa 8A kyllä riittäisi useimmille. Yleensä sähköautoissa ei muuten edes ole kuin yksivaiheinen AC-latauslaite, koska kolmivaihevirta on Pohjoismaiden ulkopuolella kotien varustuksena ihan tuntematon juttu. Tuollakin virralla saa tunnissa noin 16-20 km ajomatkaa ladattua. Sitä virtaa vain tarvitaan enemmän kuin puolitoista tuntia per auto aamulla, esim. 6-10 tuntia yön aikana. Sähköautojen lataukset voi programmeerata päättymään vaikkapa aamukuudelta silloin, kun muiden autojen lämmitys alkaa. Jatkuvaa käyttöä kestävä schuko-pistorasia, vikavirtasuoja ja kWh-mittari per paikka ei kyllä maksa tonnia töineen, jos pysäköintipaikan kaapelointi on ajanmukainen.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi Vastaus kommenttiin #14

@14. Ei varmaan riitä. Siksi kaikkiin rakennuksiin tehdään aina kartoituksia, että tarvitseeko mikään uusimista ja jos löytyy, niin silloin hinnat nousee enemmän. Siinä on paljon muuttujia.

Tässä 2 kerroksen rivitalot asuntoyhtiössä ovat 60-luvun loppupuolella ja tulos on selvä, että sähkörunko pitää uusia muutaman vuoden kuluttua ja mihinkään sähköintoiluun ei ole syytä ryhtyä. Hinta on vain iso.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala Vastaus kommenttiin #14

Tilanteet vaihtelevat ja niin varmaan hintakin. Aika usein ainakin taloyhtiöissä törmätään siihen, että kapasiteetti ei riitä. Tästä seuraa runsaasti kuluja. Lisäkuluja voi tulla kymmeniätuhansia euroja, mutta ainahan näin ei toki ole.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/sah...

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

250 000 sähköautoa tarkoittaa, että kuluttajat hankkisivat sähköautoja noin kymmenellä miljardilla seuraavan dekadin aikana.

Vilket dagdröm.

Näin ei tule tapahtumaan, vaikka ihmiset pakotettaisiin ostamaan sähköautoja, koska kuluttajien rahat eivät yksinkertaisesti riitä.

Ainakin omalla kohdallani joudun odottelemaan vielä, jahka Dacia valmistaa sen ensimmäisen sähköauton, joka pystyy ostamaan pankista otetulla 15 000 euron vekselillä.

"Käytetyt sähköllä toimivat autot mahdollistaisivat yhä useammalle kansalaiselle taloudellisen mahdollisuuden liikkumiseen."

Suomalaiset käytetyt autot ovat keski-iältään Euroopan vanhimpia. Kukaan ei tiedä, kuinka kauan sähköauton akustossa riittää puhtia Suomen olosuhteissa. Akuston uusiminen maksaa liki puolet uuden auton hinnasta.

Odotetaan nyt ensin, että jokainen suomalainen saa hankittua edes sähköpolkupyörän. Sellainenkin maksaa asiallisena versiona yli 3000 euroa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Kokoomuksen politiikka: Avustuksia ja tukia tarkoittaa lisää veroja. Eihän Suomessa kohta mikään liiku ilman tukia ja kaikki terve talous kuolee. Joskus itsenäisyyden aikana kokoomuksessa arvostettiin markkinataloutta.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Lasketaanpa vähän.

Peruslatauspiste maksaa kuulemma noin tonnin + työt, eli voinemme laskea, että yhden hinta on n. 2000€. Avustus on 35 % kokonaiskustannuksesta, 700€/piste. 2030 vuoteen on pyöreästi 13 vuotta, joten jos avustustahti jatkuu samana siihen asti ja hinnat ovat samat muutenkin, niin rahaa avustuksiin on saatavana 19500000€. 250000 sähköautoa on tavoite vuoteen 2030. Tällöin avustettuja latauspaikkoja on hankittu 27857 kpl. Rakennuskulut tolpista n. 55700000€, josta alvia on 24% yhteensä n. 13368000€. Avustuksia on annettu nettona 6132000€. Tästä eteenpäin alkaa sähköverojen osuus, joten eipä tästä sitten muuta. Tässä on esimerkki avustamisesta.

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

Taitaa sitä Kiurun kuin monenkin poliitikon tietämys arkitodellisuudesta olla vähän niin kuin näin. Siitäkin huolimatta, että netistä löytyy tietoa jos ken etsii. Mutta kun tietää.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Kokoomuksessa on nykyisin paljon kommunisteja, jotka innostuvat siitä, paljonko ihmisiltä voidaan valtion toimin sosialisoida omaisuutta ja jaella se sitten puolueen intressien mukaisesti.

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

Kokoomuksella oi varaa vetää työtönta turpaan molemmilla käsillä, kun piti hiluja säästää. Nyt yhtäkkiä vaalien alla Kokoomuksella on jakaa rahaa molemmin käsin. Tämä vain yhtenä esimerkkinä.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Tavoitehan on vissiin 250 000 auton tietämillä. Kysymys, mistä sähkö? ja riittääkö se?

Sähköauto kuluttaa n.20 kilowattia/100 km. Kotilatauksessa menee about 10 tuntia ladata tyhjät akut täysiksi + sitten mitä lukemia saadaan kun otetaan raskasliikkenne, sen kulutus /km ja lataus.

Tuo määrä kun ladataan yhtaikaisesti se tarvitsee Loviisa 1 ydinreaktorin täydet tehot.

Olettekohan arvon kansanedustajat tietoisia tästä faktasta?.

Onhan se selvää kun poistetaan kulutuksesta Litrat ja se korvataan kilowateilla, mitä siitä seuraa.

https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/riittaako-s...

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Nuorena olin kerran mukana ison suomalaisen yrityksen vientiprojektissa, jossa oli tarkoitus viedä tehdas kaapelituotantoon Afrikkaan. Kun siinä mitoittelin tehoja, rupesi yht’äkkiä vähän epäilyttämään. Menin sitten kyselemään, että millaiset sähköverkot siellä on, kun tämä liittymä nyt näyttää aika isolta. Minulle sanottiin, että älä huoli, Wärtsilän pojat laskee just tarjousta dieselvoimaloille tuohon viereen.

Nyt lobataan tulevia älyverkkoja. Niillä tasataan verkkojen kuorma ja se tehdään kiinteistön omistajien kustannuksella. Ensin tuodaan tuntiteholaskutus ja kun maksat muutaman kerran sen laskun siitä kuukauden huipputehosta, teetät äkkiä kiinteistöösi sen huipun tasaavan ohjausjärjestelmän. Pientä korvausta vastaan annat sitten verkkosi sähkölaitoksen ohjaukseen. Kenen rahat vietiin näppärästi ja kenen toimesta?
Sitä ennen autojen käyttömaksut viedään pilviin. Kun sinulla ei ole enää varaa autoon, kuka sosialisoi ja mitä? Missä puolueessa ne kommunistit nyt on?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Sinä ja muut tietämättömät voisitte edes sen jankkaamisen sähkön riittämättömyydestä lopettaa. Voitte sitten jatkaa muiden perättömien ennakkoluulojenne ja pelkojenne monomaanista toistelua.

https://www.fingridlehti.fi/sahkoautot-uhka-vai-ma...
https://tekniikanmaailma.fi/kysy-tm-toimitukselta-...

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Laskeskelin tuossa mitä yksi henkilöauto vie kilometrillä sähköä (0.19 kw) ja keskimääräinen vuoden kilometreillä 15000km x 3 000 000 autoa = 8 550 000 000 kw

Ilmeisesti tuolla logiikalla on tehty laskelmat, mutta itse tuplaisin sähkön tarpeen

On selvää että pakettiauto kuluttaa enemmän kuin henkilöauto, ne ovat yleensä jakelutehtävissä ja mitä bussit kaupunki liikenteessä, että raskasliikenne onkin luku toinen.

Mäkiselle tiedoksi, en ole sähköauto vastainen ja toisekseen satun olemaan alalla. Tiedän siis jonniin verran noista autoista.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #21

Siinä mielessä on kuitenkin hattua nostettava autoille, että raitiovaunu kuluttaa 0.25 kWh/matkustaja/km, eli 25 kWh/100km/matkustaja (HKL 2012). Metrolla pystyy jo kilpailemaan autojen kanssa päästöissä; ainakin sellaisten joissa ei ole matkustajia.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine Vastaus kommenttiin #22

Periaatteessa näin ja luku voisi pienentyä jos olisi vakaa kesä ilmasto ja kuivaa. Vesi ja lumisade tuo kitkaa, se kuluttaa energiaa. Myös maantieajo, mitä enemmän vauhtia sitä enemmän kuluttaa. Eipä ne Teslat tuolla moottoriteillä hurjastele ;)

Nuista jakelu autoista sen verran että päivässä ne joutuvat 1-3 kertaa ladata akkunsa, toki riippuu lenkistä ja jos bussit - kuorma-autot sähköistetään, kyllä nekin joutuvat melkoisiin haasteisiin.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #21

Siis väität, että joku persumölliäinen netissä tietää nämä asiat paremmin kuin sähköverkon ammattilaiset Finngridillä?

On se kyllä kumma, kun löytyy näitä, joihin eivät faktat vaikuta.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala Vastaus kommenttiin #24

Esittämässäsi linkissä sanotaan näin:

"Esimerkiksi hallituksen tavoittelema neljännesmiljoona sähköautoa kuluttaisi noin 0,8 terawattituntia sähköä vuodessa."

Toisessa laskelmassa, johon viittaat, puhutaan 3 miljoonasta autosta. Määrä on siis yli 10 kertainen, joten kulutuskin on samassa suhteessa. Aika sitten näyttää, että mikä on todellinen tilanne.

Toimituksen poiminnat