PauliKiuru1 Liikettä, sisua, toivoa

Irakin auttaminen ehdolliseksi – omat kansalaiset otettava vastaan tuen ehtona

Irakin auttaminen ehdolliseksi – omat kansalaiset otettava vastaan tuen ehtona
 

Eduskunta käsitteli Irak-selontekoa keskiviikkona 27. kesäkuuta. Tarkoitus on, että Suomi jatkaa turvallisuusyhteistyötä Irakissa myös vuonna 2019 osana kansainvälistä koalitiota.

Vuonna 2015 Suomeen saapui 32 500 turvapaikanhakijaa. Heistä irakilaisia oli 20 500. Kielteisten ja lainvoimaisten turvapaikkapäätösten määrä on kasvanut. Työskentely Irakin hallinnon kanssa on vaikeaa. Irak ei ole halukas ottamaan takaisin kansalaisiaan, joilla ei ole Suomessa laillista lupaa oleskelulleen. Palautukset takkuilevat Irakin hallinnon asenteen vuoksi, ja se on myös ristiriidassa maan oman perustuslain kanssa.  Keneltäkään ei pidä riistää oikeutta kotimaahansa. Pidän Irakin kielteistä asennetta omiin kansalaisiinsa ihmisoikeusloukkauksena. Vertauksena on hyvä todeta, että Suomen perustuslain mukaan suomalaisia ei saa estää saapumasta kotimaahansa.

Valtiovarainvaliokunta kiinnitti talousarviomietinnössään joulukuussa 2017 huomiota palautuksiin. ”Kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneen jääminen Suomeen päätöksestä huolimatta rapauttaa järjestelmää ja sen uskottavuutta sekä lisää sisäisen turvallisuuden riskejä”, mietinnössä todetaan. Edelleen eduskunnan hyväksymässä mietinnössä todetaan seuraavasti: ”Valiokunta kannustaakin hallitusta edelleen solmimaan palautussopimuksia kohdemaiden kanssa. Erityisen tärkeää sisäministeriön mukaan on saada toimiva palautussopimus Irakin kanssa.”

Maahanmuuttoviraston selvityksen (13.6.18) mukaan Etelä-Irakin turvallisuustilanne on parempi kuin Keski- ja Pohjois-Irakissa. Selvityksessä todetaan, että ”laissa määritellyt toissijaisen suojelun myöntämisen edellytykset eivät täyty kaikkien irakilaisten turvapaikanhakijoiden kohdalla.” Suomen linja ei ole Ruotsiin verrattuna yleisesti tiukempi, kuten on annettu usein ymmärtää.

Täytäntöönpanokelpoisten palautuspäätösten ruuhka on vasta edessäpäin. Täytäntöönpanokelpoista päätöstä odottavia irakilaisia on Suomessa useita tuhansia. Kyse on turvapaikanhakijoista, jotka ovat saaneet Maahanmuuttovirastosta tai hallinto-oikeudesta kielteisen päätöksen, mutta valitusprosessi on edelleen kesken. Osa hakijoista on jättänyt uuden turvapaikkahakemuksen, jolloin prosessi useimmiten käynnistyy uudelleen. Pitkittynyt prosessi ei ole hakijan eikä Suomen etujen mukaista.

Suomella ei ole Irakin kanssa edelleenkään voimassa olevaa palautussopimusta. Irak siirsi kevään 2018 neuvottelut syksyyn. Ruotsilla sopimus on, mutta Irak ei sitä noudata. Johtopäätös on, että Irakin hallinto ei halua kansalaisiaan takaisin, mutta kansainvälinen apu kelpaa mainiosti. Vuonna 2019 tukea on tarkoitus antaa ulkoministeriöltä ja puolustusministeriöltä yhteensä lähes 25 miljoonaa euroa. Kevään 2018 lisätalousarviossa Irak sai noin 5 miljoonaa euroa humanitaarisen apuun ja miinanraivaukseen.

Tilanteen korjaamiseksi apu on ehdollistettava. Sitä ei pidä antaa, jos Irak ei ota vastaan omia kansalaisiaan. Ehdollistaminen on tehtävä yhdessä EU-maiden kanssa, jotta vipuvarsi on riittävä. Mukana järjestelyissä on oltava erityisesti Saksan ja Ranskan, jotta toivottu tulos saadaan.

Pauli Kiuru (kok)
Kansanedustaja
Valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja turvallisuusjaoston jäsen

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Irakista lähtivät toimeliaimmat kansalaiset ja jättivät Irakin aikaansaamattomien käsiin.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

"Osa hakijoista on jättänyt uuden turvapaikkahakemuksen, jolloin prosessi useimmiten käynnistyy uudelleen. Pitkittynyt prosessi ei ole hakijan eikä Suomen etujen mukaista."

Tuo pelleily on kyllä pelkästään Suomen lainsäätäjien ja sisäministeriön omaa typeryyttä. Onko eduskunnassa yhtään täysipäistä, joka ajaisi asiaan korjausta?

Viime kädessä v. 2015 maahan otettujen 32 000 turvapaikanhakijan viipyily Suomessa on kokonaan tuolloisen sisäministerin, Petteri Orpon avuttomuuden seurausta: Suomella olisi ollut Dublinin sopimuksen takaama mahdollisuus selvittää kunkin tulijan ensimmäinen EU:hun saapumismaa ja passittaa henkilö ensi tilassa sinne suojelun tarpeensa selvittämistä varten. Vuosien saatossa Sipilän ja Orpon emämöhläys tulee maksamaan Suomen veronmaksajille miljardeja (vaikka summa salataankin maksajilta visusti).

Irakilla on suurlähetystönsä Kulosaaressa osoitteessa Lars Sonckin tie 2, 00570 Helsinki. Jos Irakin valtio ämpyilee palautusasiassa, laittomasti Suomessa oleskelevilta irakilaisilta on syytä lopettaa kaikki rahallinen avustaminen ja heidät on opastettava nauttimaan kansainvälisten sopimusten mukaista konsulinapua oman lähetystönsä suojiin.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Järkevä kannanotto. Irakin avustukset on jäädytettävä, kunnes omia kansalaisia aletaan ottaa vastaan.

On myös lopetettava turvapaikkahakemuspelleily. Kun kielteinen päätös on tullut, uutta valitusta ei pidä saada tehdä.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Koska sehän palautettavien turvallisuuden vahvistaisi, että Irak pakotetaan heidät ottamaan vastaan?

Pelkältä käsienpesulta kuulostaa tämä.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Mitä tällä on tekemistä turvallisuuden kanssa?

Laittomasti maassa oleskelevat ovat läpikäyneet 1) Maahanmuuttoviraston toimeenpaneman suojelun tarpeen selvityksen sekä 2) kielteisestä päätöksestä tehty valitus on hylätty Helsingin hallinto-oikeudessa. Kummassakin prosessissa nimen omaan hakijan turvallisuus Irakissa on arvioinnin kohteena, eikä sen perusteella ole arvioitu hänen tarvitsevan oleskelulupaa Suomessa.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Ja meinaat, että selvitys on ollut erehtymätön, eikä hallinto-oikeudellakaan liian kiire, vaan tapauksiin on ehditty riittävästi perehtyä?

Sitä tällä on tekemistä turvallisuuden kanssa, että Irakia ei pidetä kovin turvallisena maana.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #9

Selvitys on tehty virkavastuulla käytettävissä olevan, varsin ajantasaisen faktatiedon pohjalta.

Kuten blogissa todetaan, Maahanmuuttoviraston selvityksen (13.6.18) mukaan Etelä-Irakin turvallisuustilanne on parempi kuin Keski- ja Pohjois-Irakissa. Selvityksessä todetaan, että ”laissa määritellyt toissijaisen suojelun myöntämisen edellytykset eivät täyty kaikkien irakilaisten turvapaikanhakijoiden kohdalla.”

Ks.: https://yle.fi/uutiset/3-10266033

Käyttäjän ToniPihkola kuva
Toni Pihkola

Voisiko joku kertoa mitä Soini on tehnyt palautussopimuksen aikaansaamiseksi? Vielä syksyllä 2015 Soini julisti, että hän ottaa sen ykkösprioriteetikseen. Sen jälkeen siitä ei kuulunut mitään.

Tosiaan palautussopimuksen aikaansaaminen ei ole rakettitiedettä. Se voidaan aikaansaada ihan yhtähyvin EU tasolla kuin kahdenvälisesti. Ei muuta kuin kehitysapurahat jäihin, jos palautussopimukseen ei suostuta. Palautussopimus olisi saatu aikaiseksi jo aikoja sitten, jos hallituksella olisi riittävästi halua.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

"Johtopäätös on, että Irakin hallinto ei halua kansalaisiaan takaisin, mutta kansainvälinen apu kelpaa mainiosti. Vuonna 2019 tukea on tarkoitus antaa ulkoministeriöltä ja puolustusministeriöltä yhteensä lähes 25 miljoonaa euroa. Kevään 2018 lisätalousarviossa Irak sai noin 5 miljoonaa euroa humanitaarisen apuun ja miinanraivaukseen."

Irak on upporikas öljyntuottajamaa, toisin kuin Suomi. Korkeintaan on syytä antaa tilapäistä lainaa, joka peritään öljytuloista takaisin kun maa saa vientinsä täysimääräisesti käyntiin. Aika monta rauhan vuotta siihen on ollut jo käytettävissä.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Jos humanitäärisen avun perusteet ovat jääneet ymmärtämättä, niin en usko tässä voivani sinua valistaa.

Mutta kansainvälistä apua ei anneta pelkästään sen takia, että se olisi tarpeen, vaan myös sen takia, että sillä saadaan aikaan asioita, jotka muuten eivät toteudu. Koska sivistysvaltiot eivät halua viattomien kuolevan miinoihin, ne avustuksilla kannustavat Irakia miinoja raivaamaan.

Ei tämä ole vaikea konsepti ymmärtää, eikä sen toteutumista auta millään tavalla jos apuun vielä liitetään jotain ehtoja. Jääköön sitten ihmiset hätään, me ei ainakaan auteta jollette ota näitä meidän apua tarvitsemattomiksi tulkitsemia takaisin? Oikeasti?

Pikavilkaisulla sodan jäljiltä omaisuutta on aikalailla yhä jäädytettynä. Mitäs veikkaat, moniko öljylähde oli Husseinin hallinnon tai sitä lähellä olevien omistuksessa ja joille siis ei vieläkään saa mitään rahaa luovuttaa? Olisiko sittenkin niin, että ne rauhan vuodet eivät olekaan mahdollistaneet ihan niin suurta öljyn myyntiä kuin luulit? Irakin vienti ei tosiaankaan ole täysimääräisenä käynnissä.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Humanitäärisellä avulla viitataan yleensä ihmisten hengen tai terveyden suojeluun, eikä tässä ole kyse kummastakaan. Kyse on pelkästään suomalaisten veronmaksajien osaltaan järjestämästä rahoituksesta Irakille, joko rahaa lahjoittamalla tai vaihtoehtoisesti takaisin maksettavaa lainaa myöntämällä.

Asioita ei saada aikaan muuten kuin tekemällä. Irakin velvollisuus omia kansalaisiaan kohtaan on järjestää itse valtioalueellaan miinanraivaus, aivan kuten Suomen oli tehtävä Lapissa sodan jälkeen. Ei Suomi siihen keneltäkään ulkopuoliselta varta vasten rahaa saanut.

Mikä miinanraivauksessa maksaa? Raivaajien henkilöstökulut ja kalusto, osin tarvikkeet kuten miinoitteiden hävityksessä käytettävät räjähteet. Öljytuloillaan Irakin pitäisi tuollaiset kulut kattaa varsin helposti. Mitä työvoimaan tulee, Suomessa on laittomasti tuhansia työikäisiä ja -kykyisiä irakilaisia, joista olisi paljon suurempaa hyötyä kotimaassaan kuin Suomen sosiaalituella aikaa tappamassa – kenties osa heistä voitaisiin kouluttaa tuohon tärkeään ja vaativaan raivaustyöhön ajan hukkaamisen sijasta.

Irak on OPEC:in toiseksi suurin öljyntuottaja Saudi-Arabian jälkeen, ja 2017 se kasvatti virallisesti öljyntuotantoaan 36 %, ks. https://www.iraqinews.com/business-iraqi-dinar/ira...

Esimerkiksi tämän vuoden huhtikuussa Irak vei öljyä yli 100 miljoonaa barrelia, arvoltaan 6.5 miljardia Yhdysvaltain dollaria. https://www.iraqinews.com/business-iraqi-dinar/ira...

Jos vienti ylläpidetään tuolla tasolla 12 kk/v, vuodessa öljytuloja on Irakilla n. 78 miljardia USD, eli 67 miljardia euroa. Vertailun vuoksi, Suomen valtion budjetti kuluvalle vuodelle on 55,8 mrd €. Siten Irakille lahjoitettava raha on saajalle merkityksetön, mutta saadaanhan silläkin toki kuritettua suomalaisia veronmaksajia.

Tämän sikamaisuuden jälkeen https://yle.fi/uutiset/3-10260728 Suomen valtiovallalla on jo korkea aika ryhdistäytyä laittomasti maassa oleskelevien irakilaisten suhteen.

Käyttäjän PeliSuomi kuva
Pertti Lindeman

Erittäin hyvä ehdotus. Annettava tuki jaetaan turvapaikan hakijoiden määrällä. Jokaiselle turvapaikan hakijalle annetaan shekki käteen osoitettuna Irakin valtiolle, jonka voi turvapaikan hakijan allekirjoituksella Irakissa valtio lunastaa. Irak alkanee kunnioittamaan kansalaisiaan?

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Minkänlainen vaikutus takaisinotto"haluun" on sillä että pelkästään Saksasta maahanmuuttajat lähettivät ~18MILJADRIA € kotimaihinsa v 2016. Tosta voi pähkäillä millainen rahamäärä koko euroopan alueelta lähtee vuodessa.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Laittomasti maassa oleskelevat pitää saada ulos, eikä jakaa näille rahaa ja järjestellä asumista ja terveydenhoitoa. Sellainen ei näille kuulu minkään sopimuksen tai Suomen lain mukaan. On aivan naurettavan typerää pyrkiä tulkitsemaan kaikkea "heikomman edun" tai "suojan" mukaan, johon vasemmistolainen lainsäädäntöpolitiikka on johtanut.

Aivan sama, keitä hallituksessa istuu, vasemmistolainen linja lainsäädännössä jatkuu. 70-luvulla tuo ideologia tuotiin työlainsäädäntöön ja se on ruton lailla levinnyt kaikkialle, ei vähiten rikoslakiin.

Niiden, jotka jatkuvasti vetoavat kansainvälisiin sopimuksiin, todennäköisesti niitä lukematta ja ymmärtämättä, tulisi muistaa, että turvapaikka on luotu sen saamisen edellytykset täyttävälle nimenomaan väliaikaiseksi ratkaisuksi, ei pysyvää immigraatiota varten. Kun henkilökohtaista vainon ei enää katsota kohdistuvan ko. henkilöön, palautuksen henkilön kotimaahan tulee olla välitön.

Turvapaikkaa tulisi voida hakea vain kerran, ja päätöksen tulisi tulla erittäin nopeasti, pisimmillään parissa viikossa. Kuukausien, jopa vuosien Suomessa oleskelu aiheuttaa sekä Suomelle että hakijalle ongelmia, kuten on nähty muuallakin.

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Viisaat ajatuksesi kaikuvat tyhjyyteen, Max.

Elämme turhuuksien turuilla, hevoshuijarien markkinoilla Ei täällä järkeä tai hyviä perusteluita tarvita.

Lapsena pelattiin valehtelijoiden pokeria. Totuuden puhuja häviää siinä pelissä aina.

Käyttäjän JarmoKanerva1 kuva
Jarmo Kanerva

Suomalaisilla poliitikoilla on perusasiat ihan hukassa. Eli toistetaan toistamisen perään: Länsimaat aloittivat Irakin massiivisen avustusoperaation vuonna 2003. Operaatio ei tuonut kuitenkaan toivottuja lopputuloksia. Sen sijaan aikaansaatu kaaos loi tilaa esimerkiksi Islamilaisen Kalifaatin (ISIS) luomiseen. Todetaan, että sama kaaos on onnistuttu luomaan esimerkiksi Afganistaniin ja Libyaan. Mutta kun näitä avustajia Irakille etsitään, kansanedustaja Kiurullakin on mahdollisuus esittää pyyntönsä pian oikealle taholle:"Dear Donald, the United States of America Made Iraq a disaster. But let's Make Iraq great again!" Tuskinpa kenelläkään suomalaisella poliitikolla on munaa lausua tuollaista Donaldille.

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Kokoomuksella ja kokoomuslaisilla on ollut vuosikausia aikaa hoitaa Suomen asiaa.

Ei ole kiinnostanut.

Vain omaan pesään kuseminen ja omien kansalaisten etujen laiminlyönti, kantaväestön haukkuminen on ollut trendikästä.

Nyt trendi kääntyy ja ensimmäiset ovat heti kääntämässä kelkkaansa.

Eikö hävetä?!

Miksi pitäisi luottaa kun on jo pettänyt kansan luottamuksen?!

Toimituksen poiminnat