*

PauliKiuru1 Liikettä, sisua, toivoa

Kauppadopingista läpinäkyvään kilpailuun

Eduskunta käsitteli tänään hallituksen esitystä (HE 197) kilpailulain muuttamiseksi.

Markkinoiden keskittyminen ja määräävän markkina-aseman väärinkäyttö on johtanut kauppadopingiin. Kauppadoping on ilmennyt kohtuuttomina kauppaehtoina, yksinostosopimuksina sekä riskin siirtona tuotteen myyjälle myymättä jääneistä tuotteista.

Juuri näihin halutaan hallituksen esityksellä nyt puuttua.

Kritisoin myös kanta-asiakasjärjestelmiä, jotka ovat laajentuneet toimialojen yli.

Kuluttajat ovat tietysti itse suurelta osin vastuussa omasta käyttäytymisestään, mutta kaikki eivät ilmeisesti ole mieltäneet, kuinka kattavasti yksityisluontoisia tietoja jää näihin järjestelmiin.

Muita kilpailua vääristäviä tekijöitä näen kauppapaikkojen kaavoituksissa sekä Alkon myymäläverkoston sijoittumisessa. Näissä huomio kohdistuu osin myös paikallispoliitikkoihin, jotka toimivat osuusliikkeiden hallinnossa.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Istuntopuhe 21.5.2013 Pauli Kiuru /kok:

Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä kilpailulain muuttamisesta. Tavoitteena on terveen ja toimivan kilpailun turvaaminen päivittäistavaramarkkinoilla. Suomen päivittäistavaramarkkinat ovat Euroopan keskittyneimmät. Kaksi suurinta toimijaa kattaa yli 80 prosenttia markkinoistamme. Näin vahva markkinoiden keskittyminen voi johtaa ja on tutkimusten mukaan johtanutkin kilpailun vääristymiin eli kauppadopingiin.

Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö voi ilmetä liikesuhteesta kieltäytymisenä, hintasyrjintänä, saalistushinnoitteluna, alennusjärjestelminä, yksinmyynti- ja yksinostosopimuksina sekä kohtuuttomina kauppaehtoina. Lisäksi on tullut ilmi hyllytilamaksuja, markkinointirahan vaatimuksia sekä riskin siirtoa tuotteen myyjälle myymättä jääneistä tuotteista.

Hallituksen esitys on tervetullut ja tarpeellinen. Kiitos ministeriölle ja ministerille sekä valiokunnalle. Esitys kohdistuu ennen kaikkea keskusliikkeiden toimintaan, ei yksittäisten kauppiaiden tai osuuskauppojen toimintaan. Esitys lisää päivittäistavaramarkkinoiden läpinäkyvyyttä ja siten osaltaan varmistaa terveen kilpailun. Määräävä markkina-asema ja yritysten kasvattaminen ei ole jatkossakaan kiellettyä, mutta kiellettyä on aseman käyttäminen väärin.

Myös erilaisten bonus- ja kanta-asiakasjärjestelmien leviäminen on herättänyt kysymyksiä. Niitä on syytä seurata jatkossa tarkemmin. Kanta-asiakasjärjestelmissä on havaittavissa epätervettä verkottumista uusille toimialoille siten, että asiakkaiden normaali liikkuvuus vähenee. Mielestäni maito, polttoaine, silmälasit, hotelliyöt, vuokra-autot ja uudet autot eivät saisi kuulua samaan bonuskoriin. Kaikkien asiakaskorttietujen verokohtelukaan ei ole ilmeisesti kaikilta osin hyväksyttävää, kuten tässä kollegat aikaisemmin ovat myös huomauttaneet.

Kuluttajat ovat tietysti itse suurelta osin vastuussa omasta käyttäytymisestään. Bonusten näennäinen edullisuus on usein harhaa. Monissa vertailuissa päivittäistavarat saa edullisimmin kaupoista, jotka eivät käytä mitään kanta-asiakasjärjestelmää. Järjestelmien ylläpito on kallista, ja kulut siirtyvät aina ja poikkeuksetta hintoihin ennemmin tai myöhemmin. Hämmästelen myös kuluttajien halukkuutta luovuttaa vapaaehtoisesti yksityisluonteisia tietojaan erilaisiin orjuuttaviin korttijärjestelmiin.

Arvoisa puhemies! Kanta-asiakasjärjestelmien levittäytymistä yhä uusia alueita kattaviksi tulisikin jatkossa rajata ja selvittää tarkemmin. Kilpailua vääristäviä tekijöitä on ollut myös kauppapaikkojen kaavoituksissa ja Alkon myymäläverkoston sijoittumisessa. Kaavoituksessa huomio kohdistuu paikallispoliitikkoihin, jotka eräillä paikkakunnilla ovat suhmuroinneillaan toimineet aivan selvästi kuntalaisten edun vastaisesti

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Eräs tunnettu merkittävä K-CM kauppias sanoi jo useita vuosia sitten, että on järjetötä perustaa joku kortillenen kanta-asiakkuussuhde, koska se maksaa niin kauppiaille kuin asiakkaille maltaita. Miksi, koska uskolliset asiakkaat alueelta ja kauempaakin tulevat ilmoitusten perusteella 90 %:sti kauppaan. Nyt kortit, postituskulut ja hallinnointi ovat niin kalliita, että ne tulevat murenemaan niin S-puolella kuin K- puolella- onneksi asiakkaiden eduksi. Niillä asiakastiedoilla ei ole mitään merkitystä kaupankäynnisä suhteen. Personoituihin viesteihin kaupalla ei ole varaa. Saksassa kaikki on 30-50 % halvempaa kuin Suomessa ilman kortteja.

Käyttäjän NiinaHietalahti kuva
Niina Hietalahti

Suunta on oikea. Ratkaisu siihen, miten epäkohtiin käytännössä puututaan on vaikeampi asia. Tiedottamisella voidaan vaikuttaa kuluttajien kriittisyyteen. Bulkkiruoka on Suomessa liian kallista. S ja K pitävät bulkin hintatason korkeana, johtuen järjettömistä investoinneista. Suomalaiset maksavat bonusjärjestelmien lisäksi ylisuurista investoinneista kaupan rakennuskantaan.

Halpa ruoka on aina otettu jonkun selkänahasta.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Nyt juuri tuli tieto eräästä S-ryhmän Rainbow - tuotteesta, joka oli aiheuttanut sairaalareissuja. Asiakkaat pystyttiin paikallistamaan kortin ostohistorian perusteella - hyvä. Miten muut asiakkaat ? Ehdotin kuluttajaviranomaisille, että kaikille pitäisi mahdollistaa
"tuotevastuukortti" ilman sidoksia mihinkään ryhmään ilmaiseksi. Myös muille toimialoille vähittäiskaupassa kuin elintarvikekauppa. Tuotevastuukorttiin tallennetaan vain välttämättömät asiakkaan yhteystiedot ( ei sotuja jne. )jotka välittyvät kauppiaan järjestelmiin. Kortti toimisi myös takuuvälineenä nykyisen heppoisen lippu-lappu-systeemien sijasta. Vastuu tietojen säilyttämiestä kuuluisi myyjälle. Näin kenenkään ei ainakaan tämä vuoksi täydy ostaa kanta-asiakaskorttia. Ja, kun niitähän riittää enemmän kuin lompakkoon mahtuu.

Toimituksen poiminnat